Dieta refluksowa – co jeść a czego unikać

Refluks pokarmowy jest dolegliwością, z którą zmaga się bardzo wiele osób w różnym wieku. Dzięki odpowiedniej diecie można jednak ograniczyć dyskomfort, jaki zwykle towarzyszy temu schorzeniu. Dowiedz się, jak powinna wyglądać przemyślana dieta refluksowa!

Dieta na refluks przełyku – co powinno się w niej znaleźć?

Dieta przy refluksie wcale nie musi być nudna i monotonna – istnieje bardzo wiele produktów, którymi możemy cieszyć się niemal bez ograniczeń! Przede wszystkim, dieta refluksowa powinna być bogata w warzywa (z wyjątkiem strączkowych, pomidorów oraz cebuli) oraz chudy nabiał – kefir, zsiadłe mleko czy jogurt naturalny na pewno przyniosą nam ulgę. Możemy także jeść chude mięso, a także wszystkie ryby (jeśli tylko nie są one smażone). Nie jest prawdą, że osoby cierpiące na refluks muszą zrezygnować z jedzenia ziemniaków – gotowane czy pieczone możemy jeść tak często, jak chcemy. Ważnym składnikiem diety refluksowej są także produkty zbożowe – chleb jasny, graham, kasze (z wyjątkiem gryczanej), makarony czy ryż na pewno nie zwiększą odczuwanego dyskomfortu. Jeśli chodzi o napoje, możemy pić słabą herbatę, wodę mineralną oraz domowe kompoty.

Dieta refluksowa – tych pokarmów lepiej unikać!

Osoby, które cierpią z powodu refluksu, powinny zrezygnować z pewnych potraw i produktów, które mogą nasilać przykre dolegliwości. Na pewno należy unikać (a przynajmniej znacznie ograniczyć) potrawy tłuste i smażone w głębokim tłuszczu. Przy refluksie nie powinno się także sięgać po potrawy pikantne i ciężkostrawne. Warzywa, takie jak cebula, pomidory (oraz ich przetwory), również powinny znajdować się na naszym talerzu jedynie sporadycznie. Unikajmy także owoców cytrusowych i soków z tych owoców, czekolady i wyrobów czekoladowych. W zmaganiach z refluksem na pewno nie pomoże także alkohol, mocna kawa oraz napoje gazowane. Warto zaznaczyć, że napar z mięty (choć przypisuje mu się pozytywne działanie na układ pokarmowy) także może nasilać objawy chorobowe!

Dodaj komentarz